Op naar de Butt & Oyster!

Geplaatst op 28-06-2017  -  Categorie: Evenementen / activiteiten  -  Auteur: Evert Nieuwenhuis

Op de langste dag van het jaar zeilden drie schepen van Het Y naar de Butt & Oyster, de beroemde pub in Pin Mill, aan de oever van de Engelse rivier Orwell. De tocht was prachtig, de pints smaakten heerlijk en er werd ook nog eens een wedstrijdje gevaren.

img-7020
De omstandigheden voor een oversteek waren veelbelovend: met een lekker bakstag windje heen en met een harde wind op de kont terug. Ondertussen zou het zonnetje ook nog eens grotendeels schijnen. Dus kozen de Quinto van Joop van Rijn, de Secondo van Henk Witvoet en de Galatea van Evert Nieuwenhuis met hun bemanningen op 21 juni het ruime sop. Voor de eerste twee schepen is een oversteek rond de langste dag van het jaar al een kleine traditie, en dit jaar sloot de Galatea zich voor het eerst aan.

Op de heenweg haalden de snelle Beneteau en Jeanneau van Henk en Joop de eerder vertrokken maar tragere Taling van Evert met gemak in. Op volle zee zagen we elkaars zeilen op de kim opdoemen, en via de marifoon werd het weerzien vrolijk bevestigd.

Wasmachine
De Quinto en de Secondo kozen een perfecte zuidelijke koers, zodat ze optimaal van de ruimende wind gebruik maakten en bijna de gehele tocht van een bakstagwindje konden genieten. Rond een uur of 1700 lokale tijd lagen de lijnen vast en kon de wandeling naar de Butt & Oyster worden aangevangen. Een fraaie wandeling, die zowel langs de droogvallende banken van de rivier Orwell loopt als door loom wiegende graanvelden, compleet met de typische Engelse klaprozen. In de verte stak een oude kerktoren of statig landhuis uit vervlogen tijden zijn kop boven de bomen uit – veel mooier wordt de Engelse countryside niet.

img-7103
De Galatea had een minder gelukkige koers gekozen en lag toen nog aan de wind te stampen in een stevige bries met uitschieters tot 25 knopen. Een nabijgelegen ondiepte, overfalls en wind tegen tij zorgden voor een onvoorspelbare, ruwe zee die aan een op hol geslagen wasmachine deed denken – al doende leerd men, zullen we maar zeggen. Maar toen eenmaal de koers was verlegd naar de luwte van de kust, stoof de Galatea in volle vaart richting Harwich, de Orwell en uiteindelijk de ruim bemeten ligplaatsen van Woolverstone Marina, waar een grote Y-vlag al in het want van de Secondo wapperde.

Op het terras van de Butt & Oyster was het een feestelijk weerzien met de andere Y-leden, bezegeld door omarmingen en snel aangerukte dienbladen vol pints. De ervaringen van het afgelopen (anderhalve) etmaal op zee werden uitgewisseld, slechts heel af en toe een beetje aangedikt met wat visserslatijn.

img-7105

Lanterfanteren en wandelen
De volgende dag werd er lekker gelanterfanterd aan boord, wat klusjes aan de boot gedaan, een groepsfoto vanuit de mast gemaakt en natuurlijk te voet de prachtige omgeving verkend. In de nabijgelegen bossen zagen we schichtige hertjes, een nostalgisch stemmend scheepskerkhof en natuurlijk die schitterende, weidse droogvallende banken van de Orwell. Zo nu en dan zakte een oude bark met vol tuig de rivier af.

’s Avonds werd er geborreld op het terras van de Butt & Oyster, terwijl de Orwell de wetten van het getij gehoorzaamde en zich langzaam terugtrok naar open zee. In de eeuwenoude eetzaal werden alle vooroordelen over de slechte Britse keuken naar het rijk der fabelen verwezen: wat waren die Sint Jacobsschelpen, forelpaté en verse krab heerlijk.

img-7112

Wedstrijd
Na nog een paar pints op het terras werd besloten een wedstrijd te varen: wie zeilt het snelst terug naar IJmuiden? De regels zijn simpel: alle boten noteren het tijdstip waarop ze de noordkardinaal van de ondiepte Shipwash passeren én wanneer ze het havengat van IJmuiden binnenlopen. De uitslag leest u hieronder, maar dit kunnen we al verklappen: de Galatea mocht zes uur later dan de Quinto en de Secondo in de armen van de IJmuidense pieren zeilen, na verrekening van de sw-factor was haar wraak zoet…

De tocht terug was nog mooier dan heenweg. Er stond een harde, constante wind van 20 tot 25 knopen, met uitschieters naar 30 knopen. Maar de weergoden waren ons goed gezind, want de wind kwam uit het westen, zodat we met ruime wind de Noordzee over stoven. De Quinto en de Secondo haalden met hun spinakers snelheden tot wel 12 knopen, en ook de Galatea tikte geregeld haar rompsnelheid van ruim 7 knoop aan.

De zee – diep donkerblauw met helwitte koppen – was prachtig, en zo nu en dan brak de zon door de fraaie wolkenpartijen heen. Helaas zorgde de kloeke golven van 3 tot 4 meter voor heftig rollende boten, en veranderden de kajuiten in lawaaiige centrifuges. Er werd dit etmaal weinig geslapen.

img-7095De Secondo en de Quinto legden kort na middernacht moe en voldaan aan in de marina van IJmuiden, om vervolgens te genieten van wat welverdiende uurtjes slaap. De Galatea bereikte met het ochtendgloren de vaderlandse kust, en vlak voor de Oranjesluizen volgde een onverwacht weerzien – de Y-vloot was weer compleet.

Volgend jaar weer – ga mee!
Ook volgend jaar zullen rond 21 juni – de langste dag van het jaar – weer een paar boten naar Engeland oversteken. Waarschijnlijk zal dan Southwold worden aangedaan, waar je recht voor de pub kunt aanleggen. Wie wil meevaren is van harte welkom! Iedereen vaart op eigen kiel en niets is verplicht.

Voor wie niet kan wachten of voor wie de Britse kusten te ver liggen: begin oktober varen de Secondo, Quinto en Galatea naar de Wadden voor het betere herfstzeilen met als motto: hoe kouder het in de kuip is, hoe behaaglijker de kroeg zal zijn. Ook hier geldt: iedereen is van harte welkom om mee te varen!

Evert Nieuwenhuis
Galatea, Monnickendam


De uitslag van het wedstrijdje

Naam

Finish

Gezeilde tijd

Gecorrigeerde tijd.

Formule

Galatea

1

18:46:00,0

16:40:53,3

=GT * 100 / 112,5

Secondo

2

15:37:00,0

17:38:45,4

=GT * 100 / 88,5

Quinto

3

14:46:00,0

17:47:28,2

=GT * 100 / 83,0

 

img-7089