Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale werking van de website.
Instellingen Meer info

Dé jachthaven van Amsterdam
Durgerdammerdijk 116A. Havenmeester
06 5162 8873

RDI presentatie marifonie en AIS

Geplaatst op 06-12-2023  -  Categorie: Evenementen / activiteiten  -  Auteur: Kees den Hollander

Op 26 november heeft een veertigtal leden de weg gevonden naar het clubschip voor een lezing over de ontwikkelingen op het gebied van marifonie en AIS.  De lezing (zie RDI presentatie) werd enthousiast verzorgd door de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) en niemand had spijt van zijn komst.

Voor wat betreft de nieuwe VDES kanaalindeling (zie frequentietabel marifoon) werd het volgende duidelijk:

  • De marifoonkanalen 24, 25, 26, 84, 85 en 86 mogen en kunnen na 1 januari 2023 niet meer worden gebruikt voor spraak (analoge communicatie).
  • De marifoonkanalen 27/hoog (2027) en 28/hoog(2028) mogen en kunnen na 1 januari 2023 niet meer worden gebruikt voor spraak. De lage kanalen 1027 en 1028 kunnen simplex gebruikt worden voor spraak. Dit betekent dat een pre-VDES marifoon waarin 27 en 28  als duplex zijn geprogrammeerd op deze kanalen niet met een  simplex walstation kan communiceren. Vooralsnog is er in Nederland geen walstation dat één van deze kanalen gebruikt. Oostende radio is verhuisd van kanaal 27 naar kanaal 7.
  • Op de Nederlandse wateren is herprogrammering van de marifoon niet verplicht
  • Op de Belgische wateren is minmaal de onderteuning van de lage 27 en 28 kanalen verplicht (zie BIPT richtlijnen), maar het gerucht gaat dat er in 2024 nog niet wordt gehandhaafd.

Aan de bar ontwikkelde zich na afloop van de lezing de concensus dat je een moderne marifoon die je voor een bescheiden bedrag ( ~ ∈ 25 ) kunt laten herprogrammeren net zo goed gelijk kunt laten doen. Nu veel geld uitgeven om een oude marifoon te herprogrammeren of een nieuwe aan te schaffen is -zeker met alleen Nederland als vaargebied - een twijfelachtige geldbesteding. Binnen een paar jaar komt er waarschijnlijk weer nieuwere apparatuur op de markt die gebruik maakt van de VDES kanalen.

Op AIS gebied gaf de RDI presentatie meer inzicht in de toekomstige VDES informatie, maar ook in de beperkingen van het huidige AIS kanaal dat in drukke gebieden (havens van Rotterdam en Amsterdam) vaak volledig bezet is.  Als gevolg hiervan komen oudere klaase B transponders die GEEN SOTDMA ondersteunen langere tijd niet aan de beurt en kun je er daarom niet op vertrouwen dat je door andere schepen wordt gezien. Uitgebreide infornatie over de techniek achter AIS kan gevonden worden in AIS info.

Het downloaden of bekijken van de bestanden is alleen voor leden van de vereniging, dus graag even inloggen.